Hur länge får jag jobba kvar på min vikarietjänst?

Jag jobbar som vikariat för annan person som är sjuk. Har jag rätt att jobba där istället tills den här person återkommer till sitt jobb?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i lagen om anställningsskydd (LAS) är att en anställning gäller tills vidare (4 §). Vikariat är dock en tillåten form av tidsbegränsad anställning (5 § 2 p).

Huvudregeln för en tidsbegränsad anställning är att både arbetsgivaren och arbetstagaren är bundna under den tid som avtalet säger att anställningen ska vara. Om arbetstagaren har misskött sig på ett grovt sätt har arbetsgivaren dock rätt att avskeda denna (18 §). Anställningen upphör då i förtid.

Ett vikariat innebär att man får jobba kvar fram tills att personen som vanligtvis har tjänsten kommer tillbaka. Om den man vikarierar för väljer att sluta, kan tjänsten upphöra när arbetsgivaren anställer en ny ordinarie arbetstagare. Arbetsgivaren behöver i dessa situationer inte göra något speciellt, utan anställningen slutar automatiskt (arbetsdomstolens dom AD 1984 nr 66).

Du borde alltså ha rätt att jobba kvar tills personen kommer tillbaka eller tills att arbetsgivaren anställer någon som ska ta över tjänsten permanent, om inte ditt anställningsavtal säger något annat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda HanssonRådgivare