Hur länge får jag vara tjänstledig för att studera?

Hej! Jag har studie tjänstledig i ett år. Min arbetsgivare ringer en gån i vecka och frågar när ska jag säga upp mig. För de göra så? Jag kan inte koncentrera mig i mina studier. Jag har tid kvar för att tänka om jag ska tillbaka eller ej

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du hur länge du får vara tjänstledig från jobbet för att studera?

Enligt studieledighetslagen så har du rätt att vara tjänstledig från jobbet så länge som det krävs för dina studier. Du kan läsa mer om det här (1 § studieledighetslagen).

Kontakta gärna oss igen om du har fler frågor!

Oskar ForsbergRådgivare