FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/08/2021

Hur länge finns en belastning registrerad i belastningsregistret?

Hur länge sitter misshandel kvar i belastning register?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Reglerna om belastningsregister finns i lag (1998:620) om belastningsregister. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. Fängelsestraff, som är en vanlig påföljd till misshandel, innebär exempelvis att uppgifter om detta finns kvar i belastningsregistret i tio år efter frigivningen (17 § första punkten lag om belastningsregister). Vid ringa misshandel kan det istället bli böter som påföljd, i sådant fall finns uppgifter om detta kvar i fem år efter domen (17 § nionde punkten lag om belastningsregister).

Sammanfattningsvis kan jag inte ge dig ett exakt svar på din fråga då det är straffet och inte brottet som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. På polisens hemsida kan du hitta en lista över hur länge olika uppgifter finns registrerade i belastningsregistret som kan vara av intresse om du vill veta mer (tryck här).

Jag hoppas att mitt svar har varit till någon hjälp. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare