FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/07/2020

Hur länge finns en prick kvar i belastningsregistret?

Hej jag undrar hur länge min prick i belastningsregistret finns kvar? Har redan en prick när jag åkte dit för snatteri från 3 år sen och i år så fick jag en fortkörningsböter oxå... Jag undrar om fortkörningsbötern kommer påverka tiden för snatteriet att försvinna ur belastningsregistret att pricken blir kvar längre

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en prick finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd man ådömdes för brottet. Om du till exempel dömts till böter för snatteri (ringa stöld) försvinner pricken i ditt belastningsregister efter fem år, enligt 17 § 9 punkten lag om belastningsregister. Det är endast beroende av den påföljd du fick för just det brottet. Att du nu fått fortkörningsböter kommer alltså inte att påverka tiden för när din prick för snatteriet i registret försvinner.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare