FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/03/2020

Hur länge finns fortkörningsböter kvar i belastningsregistret?

Hur länge ligger fortkörningsböterna kvar i registret har 2 st en fick jag 2018 och en 2019 nästan ett år i mellan dom???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur länge fortkörningsböter finns kvar i belastningsregistret.

För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till lag (1998:620) om belastningsregister (LBR). Lagen reglerar bland annat hur länge olika brott ska finnas med i belastningsregistret innan de tas bort (så kallad gallring).

Fortkörningsböter ligger kvar i belastningsregistret i fem år (17 § punkt 9 LBR). Dina fortkörningsböter kommer alltså försvinna år 2023 respektive år 2024. Detta gäller dock förutsatt att du inte begår några nya brott under denna tid. Skulle du fällas för ett brott innan fortkörningsböterna har försvunnit från belastningsregistret kommer alla brott ligga kvar i belastningsregistret tills det brott med längst tid kvar i belastningsregistret försvinner. Detta gäller dock inte penningböter-brott, så om du skulle få en till fortkörningsböter påverkar detta inte den kvarvarande tiden i belastningsregistret för dina tidigare fortkörningsböter (18 § första stycket LBR).

Om du vill läsa mer om de så kallade gallringsreglerna så finns det att läsa på polisens hemsida.

Sammanfattning:

Fortkörningsböter ligger kvar i belastningsregistret i fem år.

Hoppas du fått svar på din fråga och undrar du något mer är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Sanna WallRådgivare