FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2020

Hur länge finns rattfylleri med i belastningsregistret?

Hur länge finns jag med i brottsregistret om jag blivit av m körkortet två g. Och fått tillbaka det nu. Två rattfyllor men har lämnat alkohol prover i två år!?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring belastningsregistret, som är detsamma som brottsregistret, finns i lagen om belastningsregister.

Hur länge du finns med i belastningsregistret beror på vad vilken påföljd, dvs straff, du fick i samband med att du blev dömd för rattfylleri.

Om du fick böter finns uppgifterna kvar i belastningsregistret i 5 år. Blev påföljden fängelse finns dem kvar i 10 år (17 § p. 1 och p. 9 lagen om belastningsregister).

Själva återkallandet av körkortet kommer däremot inte att synas i belastningsregistret eftersom det inte räknas som en straffrättslig påföljd.

Det är själva brotten som du dömts för (rattfylleri) och påföljden för dessa (böter eller fängelse) som registreras i belastningsregistret. I ditt fall kommer uppgifterna tas bort efter antingen 5 eller 10 år beroende på om påföljderna blev böter eller fängelse.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare