FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/06/2021

Hur länge finns villkorlig dom och dagsböter kvar i belastningsregistret?

Hej! Min man straffas med villkorlig dom och dagsböter... hur länge finns domen kvar i polisregister ? Tack för svaret

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du hur länge din mans villkorliga dom och dagsböter finns kvar i belastningsregistret.

Information om hur lång tid uppgifter finns kvar i belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Det är påföljden som avgör hur lång tid det dröjer innan en uppgift gallras ut och försvinner från belastningsregistret. Dagsböter finns kvar i fem år efter domen medan villkorlig dom finns kvar i tio år efter domen (17 § p. 4a och p. 9 lag om belastningsregister).

Eftersom gallringstiden för villkorlig dom är längre än för dagsböter så är det i tio år som domen kommer att synas i din mans belastningsregister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare