FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2021

Hur länge förekommer någon i belastningsregistret efter att blivit släppt från en livstidsdom?

Hej!

Jag har en fråga om hur länge en person förekommer i belastningsregistret. En släkting till mig har dömts till livstids fängelse och är nu på väg ut. Han har suttit ca 14år i fängelse. Kommer han någonsin försvinna från belastningsregistret?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hur länge en person finns kvar i belastningsregistret beror på vilken typ av straff personen har fått.

Då din släktning har ådömts ett fängelsestraff kommer han att förekomma i belastningsregistret i 10 år efter att han har blivit frigiven. (17 § lagen om belastningsregister).

Om din släktning under den här tioårsfristen gör någonting som föranleder en ny anteckning i belastningsregistret, kommer ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. Det här gäller dock inte något som endast leder till penningböter. (18 § lagen om belastningsregister).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare