FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/09/2020

Hur länge har föräldrar försörjningsplikt för sina barn?

Hej

Jag är gift med man som har en 19 årig son från tidigare äktenskap. Vi har en dotter som är 3 år. Min bounsson studera på gymnasiet. Han göra mycket stress i hemma och respektera inte hans pappa eller mig. Jag vill inte att han bpr kvar hos oss men han vill inte jobba eller lämna hemmet. Vad jag kan göra? Jag känner att mitt liv är katastrof med honnom. Jag försökte att vara vän och snäll med honom men han vill inte. Han hatar mig. Vi uthyra lägenheten om kontrakt är på mitt namn kan jag släppa ut honom. Eller min man måste uthyra lägenhet till honom tills han blir 21.vad är lagligt sätt att han lämna hemmet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar över hur länge du och din man lagligen behöver försörja din mans barn från ett tidigare äktenskap i form av att erbjuda boende m.m.

Det framgår inte om du har adopterat din bonusson eller inte, jag utgår därför från att så inte är fallet. Som vårdnadshavare har följaktligen endast din man försörjningsplikt över sin son till den dag han fyller 18 år (7 kap. 1 § FB). Om hans son går i skolan efter den tidpunkten, vilket han verkar göra utav vad som går att utläsa ur din fråga, har din man en försörjningsplikt under den tid som skolgången pågår fram tills att barnet fyllt 21 år. Med skolgång avses grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig grundutbildning. Detta innebär alltså att din man behöver bistå med boende och annat i några år till innan han juridiskt inte har någon skyldighet över honom längre.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare