Hur länge har man ångerrätt vid distansköp och när börjar ångerfristen löpa?

Hej, jag beställde en klänning från en internetsida och företaget säger att jag inte har rätt att lämna tillbaka den eftersom det har gått för lång tid! Paketet skickades för länge sen (2 månader sen) men det är först nu jag har fått den (har haft den hemma i typ 5 dagar). Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är distansavtalslagen (2005:59) tillämplig. Detta eftersom det rör sig om ett distansköp mellan en privatperson och en näringsidkare (1 kap 1 § distansavtalslagen).

I 2 kap 10 § distansavtalslagen regleras konsumenters ångerrätt vid distansköp. Där anges att en konsument har ångerrätt i 14 dagar, förutsatt att denne lämnar meddelande om att denne vill frånträda avtalet inom denna tid. Ångerfristen börjar löpa från och med den dag då konsumenten får varan i sin besittning, vilket framgår av 2 kap 12 § distansavtalslagen.

I ditt fall fick du varan för fem dagar sedan vilket innebär att ångerfristen inte har löpt ut. Du har alltså fortfarande rätt att frånträda avtalet och lämna tillbaka klänningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare