Hur länge har man rätt till ersättning efter en personskada?

Efter hur lång tid har man rätt till ersättning efter en personskada? Jag var med om en skidolycka för 3 år sedan och först nu fått en diagnos på min skada. Har jag rätt till ersättning i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning för personskada omfattas vanligen av den allmänna preskriptionstiden på 10 år (2 § preskriptionslagen). Närmare om preskriptionstider vid tecknade försäkringsavtal finns i försäkringsavtalslagen. Även där är preskriptionstiden 10 år från den tidpunkt som det förhållande som enligt försäkringsavtalet ger rätt till ersättning inträffade (16 kap. 5 § försäkringsavtalslagen).

Du bör alltså ha rätt till ersättning nu i efterhand så länge som du har en försäkring som täcker din skada.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare