Hur länge kan du bli avstängd från universitetet?

Om jag blir spärrad från min universitet hur länge måste jag vänta tills att jag inte blir spärrad? Mitt första år på universitetet

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har hört av dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du har blivit avstängd från ditt universitet. Reglerna om disciplinära åtgärder, som avstängning, finns i högskoleförordningen. Om du har blivit avstängd innebär det att du inte får delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för din utbildning.Du kan bli avstängd alltifrån några veckor till flera månader, dock sammanlagt högst sex månader (10 kap. 2 § högskoleförordningen).

Om du vill veta hur länge du blivit avstängd bör du vända dig till ditt universitet och be om att få läsa beslutet avseende avstängningen. Om du är missnöjd över beslutet kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten inom tre veckor från det att beslutet meddelats.

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Vänligen,

Nhi TranRådgivare