Hur länge kan en misstänkt sitta häktad?

Hej Jag har en nära anhörig som suttit häktad i 11 månader . 2 månader efter dom fallit som blev 7år för grovt doping och narkotikabrott Har aldrig varit straffad förut.. Hur länge får man sitta så isolerad utan att ha någon att tala med och utan att veta vad som händer i framtiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om häktning finns i rättegångsbalkens (RB) 24 kapitel. Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för vad som krävs för att bli häktad och avslutningsvis besvara din fråga.

Det måste finnas minst ett häktningsskäl

För den som är misstänkt för ett brott på sannolika skäl måste minst ett av nedanstående häktningsskäl vara uppfyllda (24 kap. 1 § första stycket RB):

1. Flyktfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att dra sig undan lagföring och fly,
2. Kollusionsfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att försvåra brottsutredningen genom att t.ex. undanröja bevis och
3. Recidivfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att fortsätta att med brottslig verksamhet

Är straffet för det misstänkta brottet två år eller mer är utgångspunkten att häktning ska ske, om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas (24 kap. 1 § andra stycket RB). Vid häktning ska det göras en proportionalitetsbedömning och häktning får ske bara om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller något annat motstående intresse (24 kap. 1 § tredje stycket RB).

Det finns ingen bortre tidsgräns för hur länge man kan vara häktad i Sverige

I svensk lag finns inte angivet hur länge en misstänkt får vara häktad, och det finns fall där misstänkta varit häktade i över tre år. Sverige har fått mycket kritik i avseendet, bland annat från FN, Amnesty och Europarådets kommitté mot tortyr och omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning (CPT). Kritiken har avsett dels de långa häktningstiderna, dels den isolering som sker av häktade.

Tyvärr har kritiken ännu ej utmynnat i någon förändring. År 2016 presenterades utredningen Färre i häkte och minskad isolering (SOU 2016:52) vars syfte var att utreda alternativa åtgärder för häktning men även att sätta en bortre tidsgräns för häktning och en minskad isolering. Utredningen remissbehandlades men därefter har det tyvärr inte hänt mer. Den har inte behandlats av lagrådet och regeringen har inte gett ut någon proposition med förslag om ändringar av några lagar. Jag har vid ett tidigare tillfälle läst såväl utredningen som remissinstansernas yttrande. Personligen är jag av uppfattningen att även om grundtanken med utredningen är god innehåller den så många undantag att även om den skulle träda i kraft kommer många misstänkta ändå att sitta häktade och isolerade även framöver.

Sammanfattningsvis och som svar på din fråga; Sverige har fått mycket kritik för de långa häktningstiderna och den isolering som sker av misstänkta. Än så länge har det inte gjort någon skillnad och det finns ingen bortre tidsgräns för hur länge en misstänkt kan vara häktad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare