FrågaEKONOMIÖvrigt07/12/2018

Hur länge kan ett företag vänta med att skicka faktura?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är konsument gäller en treårig preskriptionstid enligt 2 § Preskriptionslagen (PreskL). Att en skuld preskriberas innebär att det inte längre går att kräva betalning för den. Det är viktigt att känna till att dessa tre år kan förlängas. Det räcker exempelvis med att företaget skickar nya krav eller att du betalar en del av summan för att skulden i de flesta fall ska leva kvar. Detta kallas preskriptionsavbrott.

Har du köpt varan/tjänsten som näringsidkare gäller dock en tioårig preskriptionstid enligt samma paragraf.

Ett företag kan m.a.o. vänta som max tre år om du är konsument/privatperson, eller tio år om har köpt varan som näringsidkare.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare