FrågaEKONOMIÖvrigt31/01/2019

Hur länge kan man vänta med att skicka en faktura?

Hej!

Jag har fått en faktura på min mejl 2018-12-18 med ett förfallodatum 2018-09-30.

Ska man betala den eller kan man strunta i den? Tycker det känns helt fel att skicka ut en "gammal" faktura.

Har inte detta och göra med accept och sent mottagande eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte av din fråga om fakturan är till en konsument eller näringsidkare men jag kommer att besvara din fråga utifrån båda alternativen.

Om du är konsument gäller en treårig preskriptionstid enligt 2 § Preskriptionslagen, det innebär att ett företag har tre år på sig att skicka ut fakturan till en konsument. Om företaget skickar ut fakturan efter tre år är fordran preskriberad vilket innebär att du inte behöver betala.

Om du har köpt varan som näringsidkare gäller en tioårig preskriptionstid enligt 2 § preskriptionslagen, vilket innebär att du fortfarande är betalningsskyldig.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare