FrågaARKIVÖvrigt17/05/2021

Hur länge kan mitt körkort bli indraget?

Hejsan har nyligen blivigt stoppad för positivt doping test och positiv på amfetamin. En engångs grej pga jag var trött. Undrar hur långt mitt körkort kan bli indraget. Har aldrig blivigt dömd för något trafikbrott tidigare under mina 17 år jag har haft tidigare. Vet man kan göra ett yttrande när man får hem papper från transportstyrelsen. Jag behöver mitt körkort i jobbet då det inte finns någon buss förbindelse har ca 4 mil till jobb. Ligger även i riskgrupp då jag har allvarlig hjärtsvikt så jag reser ensam. Behöver även åka på en del sjukhusbesök.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga har jag inhämtat information från Transportstyrelsens hemsida.

Ditt körkort och beslutet om omhändertagandet skickas till Transportstyrelsen inom 48 timmar. Det går inte att överklaga polisens beslut, men det åligger Transportstyrelsen att utreda ifall ditt körkort ska återkallas eller återlämnas till dig.

Ifall ditt körkort återkallas bestäms en spärrtid, vilket utgör den tid som körkortet är återkallat. Denna tid börjar gälla från den dagen polisen omhändertog ditt körkort och som jag förstått kan spärrtiden anges från 1 till 36 månader. Bedömningen för spärrtidens längd beror på olika faktorer såsom trafikbrottets art, ditt behov av körkort samt ditt tidigare uppträdande i trafiken.

Hur lång tid ett körkort kan bli indraget beror således på omständigheterna i det enskilda fallet och ett konkret svar kan därför inte ges. Som tagits upp kommer Transportstyrelsen däremot i sin bedömning beakta ditt starka behov av körkortet och det faktum att du aldrig dömts för ett trafikbrott tidigare. Annat såsom hur omfattande ditt dopingbruk var, kan troligtvis få betydelse.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare