FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2020

Hur länge kommer körkortet vara indraget på grund av fortkörning?

Hej! Blev stoppad i lördags, åkte fast för fortkörning och blev av med körkortet. Polisen mätte min genomsnittshastighet till 147 km/h på en 80-väg. Jag hade fortfarande prövotid och det var första gången jag åkte fast. Min fråga är hur länge ungefär kommer mitt körkort vara indraget? Polisen berättade att det skulle vara bra om jag hörde av mig till transportstyrelsen och förklarade mig, ska jag ringa dom då eller vänta på deras yttrande blankett om man nu får hem en sådan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Återkallat körkort under prövotiden

Om en hastighetsöverträdelse sker under prövotiden och körkortet återkallas innebär detta att du måste göra om riskutbildningen och körkortsprovet (teoriprov + uppkörning) innan ett nytt körkort kan utfärdas.

Vad gäller i ditt fall?

Hur lång tid ditt körkort kommer vara indraget beror på hur lång så kallad spärrtid du får. Spärrtiden är den tid som du måste vänta innan ett nytt körkort kan utfärdas. Längden på spärrtiden kan variera mellan 1 månad och högst 3 år och bestäms av Transportstyrelsen. Jag kan inte uttala mig om hur lång spärrtiden kommer att bli i ditt fall eftersom det finns en rad omständigheter som kan inverka på spärrtidens längd. Exempel på sådana omständigheter är tex : förarens behov av körkort och eventuella tidigare körkortsingripanden.

Du kan tidigast 6 månader innan spärrtiden går ut ansöka om körkortstillstånd. Tillståndet kommer därefter beviljas tidigast 2 månader före spärrtidens slut. När du väl fått ditt körkortstillstånd kan du börja genomföra riskutbildningen och körkortsprovet. Du kan ha ett nytt körkort tidigast då spärrtiden gått ut.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta transportstyrelsen. En blankett brukar vanligtvis sändas hem till en, men kan alltid vara bra att diskutera saken med dem.

Hoppas du fick svar på frågan!

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare