Hur länge måste en parkeringsvakt vänta?

Jag fick böter med 900 kr vid Terminal 5 på Arlanda i "avlastningszonen", dvs där man har rätt att stanna för att släppa av passagerare men där det tydligen är skyltat med stoppförbud. Tiden som är angiven som "stannat" på boten är 20 sekunder. Jag hade gått ur bilen kramat min son brevid bilen och önskat honom lycka till på resan. Sedan satte mig sedan i bilen för att starta och då skulle ställa in lämplig spellista på mobilen. Då kommer en mycket otrevlig man och ger mig parkeringsboten för att jag inte åkte iväg direkt. 20 sekunder måste väl vara rimligt att säkerhetställa att bakspeglar, säkerhetsbälte mm är korrekta för vidare körning?

Vilka lag texter skall jag använda mig av för att bestrida boten? Hur formulerar man sig korrekt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Parkering och stannande definieras i 2 § förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner. Bestämmelsen anger att bilen anses stannad om det är stillastående med undantag då det sker för att undvika fara, föranleds av trafikförhållandena eller utgör parkering. Ett stillastående fordon anses parkerat med undantag för parkering som föranleds av trafikförhållandena, sker för att undvika fara eller sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods. Du måste alltså uppfylla något av dessa undantag.

Det finns inga regler för hur länge en parkeringsvakt måste vänta innan de utfärdar en parkeringsbot, att de ofta väntar några minuter beror på att de vill vara säkra på att på- eller avlastningen eller på- eller avstigning inte fortfarande pågår. Så fort det inte pågår en på- eller avlastning/avstigning så är det fråga om en parkering; om det är tydligt för parkeringsvakten att du gjort annat än detta så har han fog för utfärdandet. En vakt behöver alltså i princip inte avvakta med att skriva ut böter, men de väljer ofta att vänta av praktiska skäl. Tiden de väljer att vänta varierar, men det finns inget lagstadgat minimum.

I din fråga nämner du att det var skyltat med stoppförbud. Där det råder stoppförbud får man varken stanna eller parkera sitt fordon. I sådana lägen brukar parkeringsvakten inte vänta alls och utfärdar vanligtvis en parkeringsbot så fort bilen har stannat. Om det enbart råder parkeringsförbud är frågan om bilen ansetts vara parkerad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare