Hur länge måste man vänta på att få en faktura på utfört arbete?

Hur länge måste man vänta på att få en faktura av hantverkare på utfört arbete?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du avvaktar en faktura för utfört arbete. Därför antar jag att du och hantverkaren är överens om att ni har ett giltigt avtal, samt att ni är överens om beloppet du ska betala.

Hur länge måste man vänta på att få en faktura av hantverkare på utfört arbete?

Hantverkaren förlorar rätten att kräva betalt om hen väntar för länge (preskriptionslagen 8 §).

I nedanstående svar förklarar jag vad som gäller specifikt för dig.

Det framgår inte av frågan huruvida du har köpt tjänsten (arbetet hantverkaren har utfört) i egenskap av privatperson eller näringsidkare (företag). Jag antar att du har köpt tjänsten som privatperson.

När en privatperson köper något av ett företag preskriberas skulden efter tre år. Att skulden preskriberas betyder att man (hantverkaren) inte längre kan kräva betalning. I din situation förlorar hantverkaren alltså rätten att kräva betalning tre år efter arbetet blev utfört. Om du har köpt tjänsten i egenskap av näringsidkare är tidsgränsen istället tio år (preskriptionslagen 2 §).

Tidsgränsen kan i vissa fall förlängas. Ifall du talar om för hantverkaren att hen har rätt att kräva betalning, kommer tiden istället att räknas från den dagen. Detta kallas preskriptionsavbrott. Preskriptionsavbrott kan även ske om du betalar en del av skulden till hantverkaren (preskriptionslagens 5 §).

Därför bör du helt enkelt avvakta vad som kommer att ske. Om hantverkaren väntar så pass länge att skulden har preskriberats, har hen förlorat rätten att få betalning. Annars ska du förstås betala enligt ert avtal.

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga. Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Vänliga hälsningar,

Geske Lovmand HvidRådgivare