FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/09/2021

Hur länge måste vi försörja vår son?

Hej. Jag har en styvson som fyller 19 år när han tar studenten. Han bor på heltid hos sin far och mig. Jag undrar när vi inte behöver försörja honom längre? Jag förstår att om man fyllt 18 och är klar med sitt gymnasium så är man vuxen och ska klara sig själv. Men måste vi betala något om han ska gå på universitetet och är 19 år då han börjar? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om föräldrars underhållningsplikt finns i Föräldrabalkens (FB) 7:e kapitel.

I 7 kap 1 § 2 st FB går att utläsa att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år eller då barnet är 21 år under förutsättning att barnet studerat under denna tid. Den skolgång som åsyftas är studier i grundskolan, gymnasieskola och viss annan jämförlig grundutbildning. Studier på universitetet räknas inte in här.

Sammanfattning

Ni som föräldrar har alltså en plikt att försörja er son tills han tagit studenten, även om han är över 18 då det sker. Det finns inget lagstadgat tvång att ni måste försörja honom efter denna tidpunkt, då han studerar på universitetet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare