FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/04/2021

Hur länge räknas barn som minderåriga?

En förälder ertappas för snatteri vid ca 17 tiden. Hon erkänner direkt eftersom hon var stressad och skulle hämta ett barn efter en gympa träning. Varan låg kvar i väskan och hon missar att ta upp den. Flickan är 12 år och hade ingen telefon med sig. Det andra barnet, 9 år befinner sig ensam hemma.

Vakt/polis menar att de kan hålla henne kvar 6 timmar eftersom barnen inte är minderåriga. De höll henne 2 timmar.

Flickan gick till mig (ca2km) som turligt nog var hemma men pojken var själv i ca 3 timmar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När blir barn myndiga?

Enligt 9 kap. 1 § Föräldrabalken (FB) är den som är under arton år omyndig. Detta innebär att barnet inte själv för råda över sin egendom eller åta sig förbindelser men undantag om annat framgår av lag eller vissa villkor vid gåva, testamente med mera. Barnen som du har angivit i frågan är 12 och 9 år gamla och är således underåriga och omyndiga.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare