FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/05/2021

Hur länge sitter man av ett fängelsestraff?

Hej, en vän till mig fick 4 år fängelse men eftersom han är 20 och sedan man sitter 2/3 delar av tiden, vad blir slut summan då plus ungdomrabatten? Tack för dvar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta hur länge din vän kommer att sitta i fängelse. Om jag har förstått dig rätt så har personen dömts till ett fängelsestraff på fyra år.

Villkorlig frigivning efter att 2/3 fängelsestraffet har avtjänats

Precis som du skriver kommer din vän att friges villkorligt när 2/3 av fängelsestraffet har avtjänats (26 kap. 6 § brottsbalken) om inte det finns synnerliga skäl mot villkorlig frigivning som gör att den villkorliga frigivningen skjuts upp (26 kap. 6 a § brottsbalken). Sådana skäl kan vara om personen på ett allvarligt sätt bryter mot föreskrifter samt missköter sig.

Ungdomsrabatt

Du tar även upp ungdomsrabatten, vilket är något som rätten redan dragit av när den dömde din väns påföljd på 4 år. Ungdomsrabatten utgår från bestämmelsen i 29 kap. 7 § brottsbalken. Av bestämmelsen framkommer det att gärningsmannens ålder ska beaktas vid straffmätningen. Straffmätningen är den tidpunkt då rätten bestämmer var en gärningsperson hamnar i straffskalan. I din väns fall blev det fyra år.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är således att din vän kommer att sitta 2/3 av fyra år, vilket motsvarar 2 år och 8 mån. Hans ungdom har redan beaktats i fängelsestraffet, och där har rätten troligen givit honom 1/4 kortare strafflängd (eftersom han är 20 år gammal) än vad de hade givit honom om han var 21 år gammal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare