FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/01/2022

Hur länge sitter man i fängelse vid 2,5 års utdömt straff?

Hej, min kille/sambo har blivit dömd för grovt vapenbrott i 2 1/2 år och han har suttit häktad i mer än 2 månader nu. När kan han som tidigast komma ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner är det en huvudregel inom svensk rätt är att den dömde kan bli villkorligt frigiven från sitt fängelsestraff när personen avtjänat två tredjedelar av straffet (26 kap. 6 § brottsbalken). Om det finns särskilda skäl mot villkorlig frigivning får den dock skjutas upp. Vid bedömningen av om det föreligger särskilda skäl beaktar man särskilt om den dömde inte deltagit i anvisade åtgärder som syftar till att förebygga återfall i brott eller om den dömde misskött sådana åtgärder, eller om den dömde på ett allvarligt sätt brutit mot de föreskrifter och villkor som gäller för verkställigheten (26 kap. 6 a § brottsbalken).

Villkorlig frigivning innebär att man inte längre behöver avtjäna sitt straff på anstalt. Man får istället en prövotid som motsvarar den strafftid som återstår vid frigivningen, dock minst 365 dagar (26 kap. 10 § brottsbalken).

Om straffet är två år och sex månader fängelse innebär det vid en omräkning till antal månader att fängelsestraffet omfattar 30 månader. Om din sambo blir villkorligt frigiven efter två tredjedelar av det utdömda straffet kan villkorlig frigivning ske efter 20 månader (30/3 = 10 månader x 2 = 20 månader).

Härutöver kan din sambo som suttit häktad som huvudregel avräkna denna tid från din fängelsestraff (2 § lag om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Sophie Amalie BöjeRådgivare