FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/06/2021

Hur länge står man med i belastningsregistret, om man döms till fängelsestraff?

Hej!

Jag dömd till 3 månader till fängelse .Jag undrar hur länge gäller min polis blästringen kvar i systemet att söka jobb.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur länge du finns kvar i belastningsregistret, i och med att du har blivit dömd till ett fängelsestraff på 3 månader.

Hur länge står man med i belastningsregistret?
Regler om detta finns i lag om belastningsregister. I belastningsregistret finns information om den person som begått ett brott och vilket straff, även kallat påföljd, som personen tilldelats genom beslut, dom eller strafföreläggande (3 § 1 punkten lag om belastningsregister). Hur lång tid som man finns med i belastningsregistret är beroende på vilken påföljd som personen dömts till.

En person som blir dömd med påföljden fängelsestraff kommer finnas med i belastningsregistret i10 år efter att straffet avtjänats (17 § 1 punkten lag om belastningsregister). I ditt fall, så har du blivit dömd till 3 månaders fängelse. Det betyder att du först kommer avtjäna detta straff i 3 månader, och när du gjort detta och du blir frisläppt, kommer det ta 10 år innan du tas bort ur belastningsregistret.

Svaret på din fråga är därmed att du kommer finnas kvar i belastningsregistret i 10 år efter det att du avtjänat ditt fängelsestraff på 3 månader.

Jag hoppas att jag tolkat din fråga rätt, och att jag kunnat besvara denna. Om jag tolkat din fråga felaktigt, eller om du har fler frågor, är du alltid välkommen att ställa dessa till oss här, på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare