FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/12/2020

Hur länge syns en notering i belastningsregistret?

Hej.

Jag begick ett brott som gick i dom 2017-04-20.

brottet begicks 2016.

Det var ett ringa narkotikabrott och jag gick med på straffföreläggande.

Jag vill bli väktare men vad jag läst på nätet ståmmer det att min prick kommer finnas i registret i fem år? Alltså till 2022? Kommer de fortfarande kunna se det efter eller kommer jag kunna bli väktare?

Är född 1997-05-02

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur länge din prick kommer att finnas i ditt belastningsregister. Jag kommer att hänvisa till lagen om belastningsregister.

Du skriver att du har fått ett strafföreläggande och det stämmer att brottet kommer att finnas på ditt belastningsregister i fem år efter att godkännandet av strafföreläggandet gjorts (17 § 1 st. 9 p.).

Svaret på din fråga är att pricken på ditt belastningsregister inte längre kommer att synas på ditt belastningsregister efter att dessa fem år har passerat. När du därmed ansöker till väktarutbildningen, och fem år har passerat, kommer brottet därmed inte synas.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Med vänlig hälsning,

Sandra BargabrielRådgivare