Hur långt efter en skulds uppkomst kan jag behöva betala?

Hej.

Jag och min f.d sambo separerade för tolv år sedan.

För 16 år sedan tog vi ett gemensamt beslut att jag skulle sätta in bröstimplantat, och han stod för lånet.

Vill tillägga att vid separationen, som var mitt val så tog han i princip det mesta och även saker han gett till mig.

Nu 12 år efter separation, och 16 år efter inplantatet, kräver han mig att betala detta. "30.000"

Inplantatet är borttagna, men han kräver att jag ska betala.

Kan han verkligen kräva detta?

Usch så stressad jag är, och tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förstår att det måste komma otroligt oväntat när en påstådd skuld dyker upp såhär 16 år efter dess uppkomst. Du behöver enligt min bedömning däremot inte vara särskilt orolig.

Bevisbörda skuld

Vem som ska bevisa huruvida betalningen av operationen ska ses som en gåva eller ett lån beror mycket på under vilka omständigheter en sådan gåva eller överföring har skett. Huvudregeln som myntats i domstolarnas tidigare avgöranden är att den som påstår att det finns en skuld också måste bevisa det. Har det däremot skett en överföring av pengar, d.v.s. om lånet på 30 000 kr har förts över till dig i pengar, är det den som påstår att överföringen är en gåva som måste bevisa det (NJA 2014 s. 364).

Om skulden ens existerar är däremot inte det mest intressanta för dig i din situation eftersom skulden hursomhelst troligtvis är preskriberad.

Preskriptionstid för skulder mellan privatpersoner

Även om du har en skuld till din f.d. sambo så finns det ett bäst före datum för skulder. Skulder mellan privatpersoner kan endast krävas tillbaka inom 10 år efter skuldens uppkomst såvida det inte skett ett preskriptionsavbrott (2 § Preskriptionslagen). Ett avbrott i preskriptionstiden innebär att preskriptionstiden på 10 år börjar löpa på nytt (6 § Preskriptionslagen). Preskriptionsavbrott kan ske genom att du som påstås vara skyldig pengar betalar på din påstådda skuld eller på annat sätt erkänner skulden. Preskriptionsavbrott kan också ske genom att din sambo har skickat skriftliga påminnelser till dig om att skulden ska betalas (5 § Preskriptionslagen).

Baserat på din chock över din f.d. sambos krav om återbetalning så antar jag att ingen sådan åtgärd som kan klassas som ett preskriptionsavbrott inte har skett inom 10 år efter den påstådda skuldens uppkomst. Dessutom är det din sambo som måste bevisa att det har skett ett preskriptionsavbrott. Skulden borde därför anses vara preskriberad – vilket innebär att du inte behöver betala ett öre till din f.d. sambo.

Hoppas att jag kunde besvara din fråga och att du kan känna dig lite lugnare i din situation!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare