FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2022

Hur långt efter separation kan man begära bodelning?

Hej!

Jag separerade med barnens pappa i maj månad. Vi har hyrt en gård i mitt namn men förstår att sambolagen gäller. Han vill ej ta över kontraktet och jag bor kvar. Vi har tillsammans byggt upp hästboxar på gården och exet kräver bodelning för det som är utanför huset. Dock blir det aldrig någon bodelning för han tar inte tag i det och jag har inget behov att göra det. Nu undrar jag hur länge han kan hala detta? När tar bodelningsrätten slut? Och vad händer om den tar slut? Han bor hos sin mamma och vägrar göra adressändring. Kan detta påverka bodelningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du och exet var sambor och inte gifta. Det innebär att sambolagen [SamboL] tillämpas, precis som du själv nämner.

Hur länge kan man vänta med att begära bodelning?

En bodelning kan göras på begäran av en av samborna när ett samboförhållande upphör av någon annan anledning än att samborna ingår äktenskap (8 § första stycket SamboL). Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört. Det innebär att rätten att begära bodelning upphör ett år efter separationen (8 § andra stycket SamboL).

Om en begäran om bodelning inte görs i tid innebär det att bodelning inte kommer bli av. Den parten förlorar då sin rätt till det som hade tillfallit den vid en bodelning. Det uttrycks i lagens förarbeten (prop. 2002/03:80 s. 35). En person som menar att den begärt bodelning inom ett år har även bevisbördan för detta. Det innebär att hen själv måste bevisa att begäran skett inom ett år från dess att samboförhållandet upphörde. Det har gjorts klart i ett rättsfall som Högsta domstolen dömde i (NJA 2008 s. 49).

När upphör ett samboförhållande?

Ett samboförhållande upphör (2 § SamboL)

om samborna eller någon av dem ingår äktenskapom samborna flyttar isärom någon av samborna avlider.

Ditt samboförhållande upphörde i samband med att du och exet separerade och han flyttade ut.

Att exet inte adressändrat påverkar inte bodelningen. Det kan tänkas ha en inverkan på om ett samboförhållande existerar men vid frågan om ett samboförhållande upphört är det den faktiska boendesituationen som bedöms, alltså om man flyttat isär (2 § andra punkten SamboL).

Sammanfattningsvis har exet ett år på sig att begära bodelning efter att samboförhållandet upphörde.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Nilufer NouriRådgivare