Hur långt gäller ett vägmärke?

Hej! jag har en fråga angående felparkering. Vid området där jag bor finns det två gator efter varandra, vid förta gatan finns en skylt där det är parkeringsförbud torsdagar. på gatan efter är det inte parkeringsförbud. skylten med parkeringsförbud sitter som jag nämnde tidigare precis vid början av första gatan. det är oklart var den första gatan slutar och vart den andra börjar. jag hade parkerat vid den första gatan och fick därför en p bot. det är extremt otydligt vart parkeringsförbudet slutar gälla. finns det nån specifik lag där det står hur långt ifrån en skyllt får sitta för att den ska gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägmärken gäller som huvudregel fram till nästa korsning. Vissa förbudsmärken gäller tills det framgår av ny skylt att de upphör. Att förbud mot parkering gäller fram till nästa korsning (eller tidigare om annat märks ut) framgår av 2 kap. 8 § vägmärkesförordningen (se C35).

Vad som gäller för övriga vägmärken framgår var för sig i 2 kap. vägmärkesförordningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare