Hur långt innan har jag rätt att få veta att jag ska ha en tenta?

Hur lång tid innan behöver man få reda på att man har en tenta/dugga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar hur långt innan du har rätt att få veta att du ska ha en tenta eller en dugga.

Hur lång tid du har rätt till

Tyvärr tror jag inte att det finns ett rättsligt reglerat svar på din frågan. Jag tror alltså inte att du har en rätt enligt någon lag att få veta innan en viss tid. Däremot kan jag rekommendera att du tar kontakt med din högskola eller ditt universitet för att se vilken policy de har där. Det är mycket möjligt att ditt lärosäte har bestämt hur långt innan studenter har rätt att få veta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare