FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2020

Hur långt sträcker sig arbetsskyldigheten?

Hej! Jobbar som medicinsk sekreterare, nu beordrar chefen att jag ska bli kökspiga, torka microvågsugnar, bord m.m. efter hela kliniken och ska schemalägga detta. Jag vägrar, kan han säga upp mig för detta när jag sköter mitt jobb mycket bra och aldrig sjukskriven?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur långt din arbetsskyldighet sträcker sig.

Din arbetsgivare har rätt att fritt leda och fördela arbetet

Utgångspunkten är att din arbetsgivare har rätt att fritt leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Att någon blir placerad till att utföra andra arbetsuppgifter än tidigare kan ses som en slags omplacering. Frågan här blir om din omplacering faller inom din arbetsskyldighet.

Kolla upp om din arbetsskyldighet behandlas i ditt anställnings- eller kollektivavtal

För att bedöma om dina nya arbetsuppgifter faller inom din arbetsskyldighet så ser man i första hand till om det står någonting om din arbetsskyldighet och hur långt denna sträcker sig i ditt anställningsavtal eller eventuellt kollektivavtal.

Man utgår annars från 29/29-principen

Gör det inte det så ser man till en princip som arbetsdomstolen har slagit fast i sitt avgörande AD 1929 nr. 29, som kallas 29/29-principen. Den säger att för att dina nya arbetsuppgifter ska anses falla inom din arbetsskyldighet så måste de uppfylla tre rekvisit. Dessa rekvisit är:

1. att arbetet utförs för arbetsgivarens räkning 2. att arbetet ligger inom arbetsgivarens naturliga verksamhetsområde 3. att arbetet faller inom dina allmänna yrkeskvalifikationer.

Av det som framkommer i frågan så verkar samtliga rekvisit här vara uppfyllda.

Akademiker, tjänstemän och offentligt anställda har en snävare arbetsskyldighet

Dock så har akademiker, offentligt anställda samt tjänstemän en snävare arbetsskyldighet än övriga arbetare enligt praxis. Har anställningen förändrats i grunden så är de nya arbetsuppgifterna att ses som att de faller utanför din arbetsskyldighet. Om din anställning har förändrats i grunden är svårt för mig att bedöma då det inte framkommer av frågan hur stor del av ditt arbete som har blivit ersatt av dina nya sysslor.

Detta blir alltså en bedömningsfråga, men av det som framkommer i frågan så verkar det som att de nya städsysslorna faller inom din arbetsskyldighet så länge de inte upptar en såpass stor del av din arbetsdag att din anställning förändras i grunden.

Arbetsvägran kan vara en saklig grund för uppsägning

Att vägra utföra ett arbete som faller innanför din arbetsskyldighet är att se som en arbetsvägran och kan i vissa fall vara en saklig grund för uppsägning (7 § LAS).

Ta kontakt med facket

Jag skulle råda dig att ta upp frågan med ditt fack om du är fackligt ansluten. Om omplaceringen innebär en viktigare förändring av dina arbets- eller anställningsförhållanden så har din arbetsgivare förhandlingsplikt med ditt fack (11 § MBL, 12 § MBL eller 13 § MBL). Om ditt fack skulle anse att din omplacering faller utanför din arbetsskyldighet har de i vissa fall en möjlighet att lägga ett veto gentemot din arbetsgivare. Detta kräver dock att du är medlem i facket samt att ditt fack har ett kollektivavtal med din arbetsgivare (34 § MBL).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Alicia HolmgrenRådgivare