Hur långt tid tar det innan polisen hör av sig efter att man har blivit polisanmäld?

Hej!

Idag åkte jag fast för snatteri på Ica. Butiksbiträdet sa att dom gjort en polisanmälan.

Hur lång tid tar det innan man hör något från polisen, eller hur vet man om ärendet blivit avskrivet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer efter en polisanmälan?

När en brottsanmälan har gjorts ska polis eller åklagare bedöma vilka möjligheter som finns att utreda brottet. De beslutar därefter om en förundersökning, även kallad brottsundersökning, ska inledas. Det görs bara om det finns möjligheter att klara upp brottet. Saknas det tillräckliga bevis kan en förundersökning läggas ned.

Efter polisanmälan är det alltså det första som polisen ska ta ställning till ifall man ska föra en brottsutredning eller inte. Om man beslutar för att föra en brottsutredning är nästa steg att polisen alternativt åklagaren inleder en förundersökning. Mer om detta kan du läsa här.

När det gäller din fråga så är svaret är det beror på hur snabbt polisen har möjlighet att arbeta. Det finns alltså ingen specifikt tidsperiod för när polisen ska höra av sig igen kring polisanmälan, utan det beror helt enkelt på alla faktorer runt omkring ärendet.

Du hittar ytterligare information som kan vara av intresse från Polismyndighetens egna hemsida här.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare