Hur man blir av med en betalningsanmärkning som tillkommit på ett felaktigt sätt

Hej.

Vad händer med en betalningsanmärkning

Man dragit på sig pga att man varit utsatt för grovt bedrägeri, när den skyldige blivit lagförd för brottet ?

Vad händer med själva skulden ?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Betalningsanmärkningar registreras och hanteras av kreditupplysningsföretag. Dessa företag lyder under kreditupplysningslagen. Enligt 12 § nämnd lag är dessa företag skyldiga att utan dröjsmål utreda uppgifter som kan vara felaktiga eller missvisande. Eftersom uppgiften om dig är hänförlig till bedrägeri kan man utgå ifrån att denna uppgift är missvisande. Sådana uppgifter ska enligt samma paragraf rättas, kompletteras eller raderas. Därför rekommenderar jag att du vänder dig till kreditupplysningsföretagen med en begäran om att få strykas ur deras register. De största sådana företagen i Sverige är Upplysningscentralen (UC), Creditsafe, Bisnode, Intrum Justitia etcetera.

I och med att bedragaren blivit fälld för sitt brott är själva skulden en sak mellan bedragaren och den bedragna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare