Hur man går till väga vad gäller överskott på arv genom bostadsrätt

Hej min mamma vill ge mig ett förskott på arv genom sin bostadsrätt. Hur går man till väga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om förskott på arv finner du i 6 kap. Ärvdabalken (ÄB). Den bostadsrätt som din mamma vill ge dig i förskott blir att betrakta som en gåva. Huvudregeln är att gåva som givits till bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv, om inte annat föreskrivits, 6 kap. 1§ ÄB.

Formkrav för gåva: Vid gåva av fast egendom krävs det enligt 4 kap. 1§ st. 1 och 4 kap. 29§ Jordabalken (JB) att vissa kriterier är uppfyllda.

1.Gåvobrevet ska vara skriftligt 2.Det ska finnas en upplysning om att gåvogivaren (din mamma) överlåter bostadsrätten i form av gåva till dig som gåvotagare. 3.Innehålla uppgifter om bostadsrätten som ska överlåtas. Fastighetsbeteckningen ska finnas med och en tydlig beskrivning av hur stor del av bostadsrätten ska överlåtas till dig. 4.Gåvobrevet ska innehålla båda era underskrifter.

Du måste dessutom ansöka om lagfart inom tre månader från det att gåvobrevets har upprättats, 20 kap. 2§ JB. Här är det krav på att lagfarts ansökan ska styrkas av två vittnen (vilket inte är fallet vid upprättande av gåvobrev även om det är att rekommendera). De enda som inte får vittna är personer under 15 år och de som pga. psykisk störning inte kan ha någon insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen.

I ditt fall: Om ni upprättat ett giltigt gåvobrev blir din situation tämligen simpel eftersom du blir att betrakta som bröstarvinge. Det finns nämligen en presumtion om att det som arvlåtaren under sin livstid ger bort till en bröstarvingen ska avräknas som förskott på arvet. Detta då man förmodar att arvlåtaren vill att varje barn ska få lika mycket. Det finns inga formkrav vad gäller regleringen av förskott, med andra ord finns det inget särskild blankett eller liknande ni måste fylla i, om man bortser från gåvobrevet. Även om det för dig som bröstarvinge är mindre viktigt att reglera detta skriftligt till följd av presumtionen är det alltid en rekommendation att upprätta allt skriftligt. Detta för att minimera risken för konflikter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare