Hur många busringningar krävs det för att det ska utgöra ofredande?

Hur många gånger måste jag busringa inan jag blir dömd för ofredande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den som utsätter någon för exempelvis störande kontakter och om kontakterna är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt kan dömas för ofredande (4 kap. 7§ brottsbalken). Precis som du säger kan alltså busringningar eller så kallad "telefonterror" utgöra ofredande. För att bedöma om busringningarna kan vara ofredande måste man göra en helhetsbedömning av situationen. Då kollar man på saker så som hur många busringningar personen gjort, vad som sagts och tiden på dygnet som samtalen gjorts. I vissa fall kan enstaka yttranden vara tillräckligt för att vara ofredande. Exempel på det är att lämna falska dödsbud. Det har därför ganska stor betydelse vad som sägs i samtalet och vad du därmed utsätter personen för.

Det finns alltså inget angivet antal telefonsamtal som gör att det automatiskt blir ofredande. Det du kan tänka på är att desto fler busringningar du gör ju större sannolikhet är det att det kan vara ofredande. Det är därför bättre att avstå från att busringa om du tvivlar på om ditt agerade är lagligt.

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare