Hur många busringningar krävs det för att det ska vara brottsligt?

Hur många busringningar krävs det för att det ska utgöra ofredande?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att busringning kan innebära ofredande och därför vara brottsligt, men det är inte så enkelt att ett visst antal ringningar innebär brott.

Som framgår av 4 kapitlet 7 § Brottsbalken krävs att kontakten/agerandet är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det finns inte någon kvantitativ gräns för vad som utgör ofredande, det beror på omständigheterna i de enskilda fallen. Förutom hur många gånger personen ringt så spelar det även roll när personen ringer, vad den säger, hur den tilltalar och kommunicerar med personen som blir ringd etc. Det är stor skillnad på att ringa under dagen och att ringa på natten, men det är samtidigt inte de enda faktorerna.

Att bli uppring en gång i juni och en gång i augusti uppnår troligen inte gränsen för ofredande eftersom det är få gånger med stort mellanrum, men man kan tänka sig att personen ringer och säger att "jag kommer ringa dig var tredje månad för resten av ditt liv för att jävlas" och då kan det vara ofredande redan efter första eller andra gången. Man kan uppnå straffbarhetsnivån även utan att prata, exempelvis om man ringer någon många gånger.

Sammanfattningsvis finns det inte ett enkelt svar på din fråga, folk blir kränkta av olika saker och vad som är avgörande i ett fall kanske inte är lika viktigt i ett annat. Du får lyssna på dig själv och känna efter, om du känner att din frid blivit kränkt så bör du agera utefter den känslan - nu vet du i varje fall lite om hur lagstiftaren tänkt sig att ofredande bedöms. Mitt tips till dig är att skriva ner när personen har ringt och vad de sagt och kanske försöka spela in ett samtal om det är möjligt. Men det krävs typiskt sett fler än ett eller två samtal för att det ska bli fråga om ofredande.

Notera att om någon ringt dig och sagt att de på allvar vill skada dig eller din egendom så är det fråga om olaga hot som du bör anmäla direkt, se 4 kapitlet 5 § Brottsbalken.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler funderingar eller om jag varit otydlig.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare