Hur många försök att reparera en vara har butiken?

Hej! Vi köpte en ny soffa, första gången gick den sönder i ryggen och butiken fixade det, andra gången gick den sönder i framkant under, nu har den gått i sönder på samma ställe en gång till. Har vi rätt att häva köpet eller har de rätt att laga/ersätta en gång till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur många gånger har butiken rätt att försöka laga ett fel?

Din fråga regleras i konsumentköplagen (KKL). Om köparen kräver att häva köpet har säljaren rätt att innan det åtgärda felet, om det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen (27 § KKL). Du som köpare får häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig (29 § KKL). Att ryggen i soffan går sönder så att du inte kan använda den på tilltänkt sätt är ett väsentligt fel och du har rätt att häva köpet. Innan du har rätt att häva köpet har butiken rätt att själva åtgärda felet. Butiken har två försök att åtgärda samma fel och har rätt till fler försök om det är olika fel. Eftersom det rör sig om två olika fel så har de rätt att få ett till försök att reparera samma fel igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare