Hur många gånger får man hyra ut i andra hand?

Hej,

Finns det något som säger hur många gånger (max) som man får hyra ut sin hyresrättslägenhet i andra hand? Förutsatt att man har giltigt skäl till andrahandsuthyrningen och att tidsperioden mellan andrahandsuthyrningarna är t ex runt ett år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om andrahandsuthyrning av hyresrätt finns i 12 kap. jordabalken, även kallad hyreslagen.

För att få hyra ut din hyresrätt i andra hand måste du ha hyresvärdens tillstånd (12 kap. 39 § 1 st. jordabalken). Om hyresvärden nekar dig tillstånd till andrahandsuthyrning, kan du vända dig till hyresnämnden. Hyresnämnden prövar om det finns beaktansvärda skäl för andrahandsuthyrningen, om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke och om hyran är skälig (12 kap. 40 § 2 st. jordabalken). Om hyresnämnden bedömer att de tre kraven är uppfyllda så kan de bevilja dig att få hyra ut hyresrätten i andra hand.

Dock ska ett tillstånd till andrahandsuthyrning tidsbegränsas och det kan förenas med villkor (12 kap. 40 § 3 st. jordabalken). Tidsbegränsningen brukar vara ett år. Efter att ett år har gått får hyresgästen ansöka om nytt tillstånd för andrahandsuthyrning.

Det finns ingen bestämmelse i hyreslagen som reglerar hur många gånger man får hyra ut sin lägenhet i andra hand. Så länge hyresvärden tillåter andrahandsuthyrning eller att de nämnda kraven för andrahandsuthyrning är uppfyllda, kan du beviljas att hyra ut din lägenhet i andra hand på nytt.

Sammanfattningsvis – du kan ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning hur många gånger du vill.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare