Hur många ska ingå i en styrelse?

Hur många skall ingå i en styrelse ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller din fråga en ekonomisk förening, ska föreningens styrelse ha minst tre ledamöter (7 kap. 1 § lagen om ekonomiska föreningar).

Gäller din fråga aktiebolag, ska aktiebolagets styrelse ha minst en ledamot (8 kap. 1 § aktiebolagslagen).

Gäller din fråga en ideell förening, finns det ingen lag som reglerar ideella föreningar så det är praxis vi utgår från då. Enligt Bolagsverket bör styrelsen i en näringsdrivande ideell förening bestå av minst tre ledamöter. Är den ideella föreningen inte näringsdrivande finns det inte något sådant krav.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och hör gärna av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Rojan ArikanRådgivare