Hur mycket är barnens laglott?

Ensamstående pensionär med tre vuxna barn.

Hur stor är barnens laglott i procent?

Kan jag testamentera 50% av boet till någon annan person och fördela de övriga 50% på barnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina tre barn är dina bröstarvingar och finns inget testamente kommer de att dela på hela kvarlåtenskapen, se 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Du har dock givetvis möjlighet att upprätta ett testamente om du vill att även någon annan person ska ärva dig. Det du bör ta hänsyn till då är, precis som du skriver, dina barns laglott.

Barnens laglott regleras i 7 kap. ÄB. Ett barns laglott är hälften av vad denne skulle haft om det inte fanns något testamente (se 7 kap. 1 § ÄB). Har du en kvarlåtenskap om till exempel 150 000 kr (100 procent) innebär detta att dina tre barns laglotter tillsammans utgör 75 000 kronor (50 procent), vilket blir 25 000 kr (≈ 16,6 procent) till varje barn. Resterande summa om 75 000 kr kan du testamentera bort till någon annan.

Svaret på din fråga är alltså att du kan göra såsom du skriver, det vill säga testamentera bort 50 procent och övriga 50 procent går till barnen.

Önskar dig en trevlig helg! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare