Hur mycket är skälig hyra för en villa?

Vi undrar vad en skälig hyra är? Vi vet vad vi har i lån på bostaden (hus). Men vilket pris i hyra, kan vi sätta till dem som kommer hyra av oss?

Det tillkommer

Sop hämtning

El

Fiber

Väg avg

Utöver lån & amortering som vi har.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi uthyrning av en privatbostad som inte är för fritidsändamål gäller privatuthyrningslagen.

Skälig hyra uppgår till kapitalkostnader och driftskostnader (4 § andra stycket privatuthyrningslagen). Med kapitalkostnad menas den årliga avkastningen på bostadens marknadsvärde. Utgångspunkten är riksbankens referensränta med ett påslag och vanligtvis används 4% i beräkningen. Driftskotnader avser exempelvis det du nämner som sophämtning och elkostnader. Hur mycket ni har i lån vägs inte in i bedömningen.

Det innebär i praktiken att formeln för att räkna ut skälig hyra blir:

((Bostadens marknadsvärde x 0,04) / 12) + Driftkostnader = Månadshyran

Jag ger ett kort exempel så kan ni byta ut siffrorna mot de som gäller för er bostad.

Om bostaden är värd 4.000.000 kronor med driftskostnader på 5.000 kronor per månad blir då skälig hyra:

((4.000.000 x 0,04) / 12) + 5.000 = 18.333 kronor.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare