FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/11/2020

Hur mycket av lönen dras av vid korttidspermittering?

Hej.

En fråga om korttidspermitering.

Om arbetsgivaren har ansökt om permitering på 20%, avdrag på lön 4%,

Får dom då dra av mer än 4%.

M.v.h

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta om arbetsgivaren kan dra av mer än 4% av lönen vid permittering/arbetstidsminskning på 20%.

Det korta svaret är att nej, arbetsgivaren kan inte dra av mer än det procent som gäller för den arbetstidsminskningen. Om minskad arbetstid är 20 %, d.v.s att arbetstagaren ska arbeta 80 %, ska lönen minska med 4 %. Även arbetsgivarens kostnader minskar vid permittering och det är staten som står för resterande del av kostnaden.

Sammanfattningsvis beror avdraget på lönen, på hur mycket du går ner i arbetstid. Om du går ner med 20% (och alltså jobbar 80%) så är avdraget 4%, medan om du går ner 40% och jobbar 60%, dras lönen av med 6%.

Mer om korttidspermittering kan du läsa på Regeringskansliets hemsida.

Hoppas jag har gett svar på din fråga! Om något är oklart, kan du kommentera nedan och om du har några andra funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare