Hur mycket böter får man för ringa narkotikabrott?

Hej!

Har en vän som kommer dömas för ringa narkotika för att ha köpt/innehavt narkotika vid ca 5 tillfällen under en 6 månaders tid då han har erkänt dessa köp. Blir det 5st ringa narkotika då i och med att han har gjort 5 köp eller blir det 1? Han kommer att dömas för alla dessa köp under samma rättegång. Kommer han då få 5 olika böter, dvs böter för varje köp eller blir alla köp på ''en och samma'' dagsbot? Och hur många dagsböter kan han dömas till?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person döms för flera brott samtidigt får man ett samlat straff, så kallat mängdrabatt. Det innebär alltså att din vän med största sannolikhet kommer få en samlad påföljd för alla brott.

Ringa narkotikabrott regleras i 2§ Narkotikastrafflagen. Om narkotikabrottet, som avses i 1§ 1 stycket Narkotikastrafflagen, med hänsyn till omständigheter i det enskilda fallet anses som ringa döms personen till ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst 6 månader. I praktiken döms det dock oftast ut böter.

Det är svårt att säga vad påföljden kan landa på. Enligt 25 kap 2§ Brottsbalken kan man som lägst få dagsböter i 30 dagar med ett lägsta belopp på 50 kronor och som högst 150 dagar med ett belopp på 1000 kr. Faktorer som påverkar bedömning är om din vän blivit dömd innan, dennes inkomst, om personen har någon försörjningsskyldighet samt dennes ekonomiska förhållanden i övrigt. Man gör alltså en bedömning från fall till fall.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Joanna GuardadoRådgivare