Hur mycket får en förälder testamentera bort?

Jag har blivit missgynnad i ett testamente som min pappa upprättat efter min mammas död, min syster får 75% och hon förfogar över hela dödsboet. Min laglott ska utbetalas i pengar, jag fattar inte varför jag ska vara med i detta då jag absolut inte har någon talan. Överväger att inte skriva på några papper alls, då min syster har hela ansvaret. Jag har tagit hand om min dementa pappa i fem år, varför förstår jag inte. Jag är helt säker på att min syster känt till detta testamente hela tiden. Jag vill veta om man har rätt att överlåta allt på den ena bröstarvingen som min pappa gjort, och bara ersätta mig i pengar, detta betyder att jag inte kan tvinga fram försäljningar om min syster inte vill detta. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken. Enligt 7 kap. 1 § utgör bröstarvingars laglott hälften av den totala kvarlåtenskapen. Eftersom ni är 2 syskon, blir er vardera laglott därför 25%. Något hinder mot att förfoga över egendomen i testamente såsom din far har gjort finns därför inte. Så länge din del av arvet faktiskt uppgår till minst 25% av dess värde, är testamentet lagligt.

Lawline RådgivareRådgivare