Hur mycket får en förälder testamentera bort?

Jag är ogift och har en myndig bröstarvinge. Jag har en person som jag skulle vilja testamentera en summa pengar till, går det att göra? Eller går allt direkt till bröstarvinge? Att ge pengarna till den här personen är endast aktuellt efter min död, jag vill inte ge det som gåva före det.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten är att en arvlåtares bröstarvingar ärver allt och att detta delas lika mellan dem, 2:1 Ärvdabalken (ÄB).

Om arvlåtaren har ett testamente har arvlåtarens barn alltid rätt till den så kallade laglotten. Laglotten utgörs av hälften av arvslotten och den kan inte testamenteras bort av arvlåtaren, 7:1 ÄB. Skulle arvlåtaren ha testamenterat bort laglotten kan bröstarvingen begära jämkning enligt 7:3 ÄB och på så sätt få ut sin laglott.

Eftersom du har en bröstarvinge utgörs dennes laglott av halva ditt arv. Andra halvan av arvet kan du testamentera fritt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare