Hur mycket får jag vid äktenskapsskillnad?

Vi beslutade att skilja oss. Min fru vill ha lägenheten (bostadsrätt), bilen (vars kredit nästan är helt betald) och i princip alla våra varor. Vi har inget äktenskapsförord och vi köpte lägenheten (bolån) och bilen (kredit) för nästan tre år sedan. Det är sant att hon fick pengar från sin familj och bidrog mer än jag till handpenningen till lägenheten och bilen. Detta finns dock inte i försäljningsavtalet för lägenheten eller det för bilen, och vi har noggrant delat alla delbetalningar och fakturor sedan dess. Hon säger också att, enligt mäklaren, bara hälften av surplus minus 22% skatt är vad hon har att ge mig som kompensation. Är detta korrekt och lagligt? Men om fastigheten såldes skulle vi dela fördelarna och ingen av oss skulle njuta av lägenheten. Därför kompenserar detta inte för att jag har bidragit till hyran och inteckningens intressen. I princip skulle jag betrakta som rättvist att ta emot hälften av hyran vi hittills har betalat plus hälften av mervärdet. Sedan skulle jag tillämpa samma logik på bilen och resten av delade varor. Men vad säger lagen? Kan jag ber på hälften av det totala uppskattade värdet på fastigheten som om hon köper den från mig? Jag inte kommer att ha någon plats att bo, och att möblerna, varor och allt annat i fastigheten är frukten av en gemensam ansträngning som bara hon kommer att dra nytta av. Finns det någon allmän rekommendation i dessa fall? Hur kan man beräkna värdet på dessa objekt? Vad ska jag be om?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB) och det är hit jag kommer att hänvisa mina svar.

Vad ska ingå i bodelningen?

Huvudregeln är att allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är sådant som ni kommit överens om att det ska vara enskild egendom antingen genom ett äktenskapsförord eller sådant som din partner har fått genom arv eller testamente med villkoret att det ska vara din partners enskilda (7 kap. 2 & 3 §§ ÄktB). Dessutom räknas exempelvis ersättning som man fått från kränkning till enskild egendom (10 kap. 2 & 3 §§ ÄktB). Från vad jag kan utläsa av din fråga så verkar ni inte upprättat något äktenskapsförord och jag utgår därför från att all egenskap är giftorättsgods.

Er fastighet räknas som er gemensamma bostad och möblerna i den räknas till ert gemensamma bohag (7 kap. 4 § ÄktB). Även detta ska ingå i er bodelning. Så länge ni båda har bidragit ekonomiskt till bostaden så föreligger samägande och den ska därför delas lika på er båda.

Hur fördelas värdet?

Hur själva bodelningen går till finns det regler om i 11 kap. ÄktB, men eftersom all egendom är giftorättsgods kommer ni i praktiken att dela tillgångarna lika mellan er. Vill du läsa mer om hur själva bodelningen går till i detalj kan du göra det i t.ex. det här svaret.

Vem får vad?

Utgångspunkten när man ska bestämma vem som får vilken egendom är att den som har äganderätt till egendomen får välja om den vill behålla just den egendomen eller "ge bort" den (11 kap. 7 § ÄktB). Det vill säga att om du har äganderätt till ett större värde än din partner får du välja vad du vill ge till din partner för att det sammanlagda värdet på egendomen ska bli lika mellan er. Om man inte vill ge bort någon egendom kan man istället ersätta egendomens värde med pengar och ge till den andra. Värt att nämna är att egendomen man ger till den andra inte får vara olämpligt för den andra (11 kap. 9 § ÄktB). Om du t.ex. inte har körkort kan inte din partner ge dig en bil för att "jämna ut" fördelningen mellan er.

Vad gäller för bostaden?

När det kommer till er bostad så görs det en behovsprövning för vem som behöver den mest eftersom det föreligger samäganderätt (11 kap. 8 § ÄktB). Den som får bostaden på sin "lott" ska utge ersättning för bostaden till den andra (ni ska ju få lika mycket i slutändan som sagt). Ni kan såklart även sälja fastigheten och dela vinsten. När man värderar bostaden ska man ta hänsyn till den latenta skatteskulden, det vill säga att man ska göra avräkning för den "kostnaden" som tillkommer vid en försäljning då man måste skatta på vinsten. Bostaden ska värderas utefter det värdet det har då talan om bodelning väcktes.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och att din situation löser sig! Behöver du ytterligare hjälp kan du vända dig till vår juristbyrå genom att kontakta dem här eller boka tid via telefon:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare