Hur mycket kan det kosta att ersätta en borttappad nyckel?

Jag har tappat bort en hemnyckel och en nyckel till tvättcylindern.

Vad kommer det att kosta mig?

Åtvidabergs kommun.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

I mitt svar utgår jag ifrån att du bor i en hyresrätt. Hur mycket det kostar att ersätta en borttappad nyckel kan variera mellan olika hyresvärdar. Vanligtvis finns det information om borttappade nycklar på hyresvärdens hemsida eller så kan det finnas information i hyreskontraktet. Du kan troligen även kontakta din hyresvärd och få information direkt från dem.

Kostnaden

Om det endast är en ny nyckel du behöver betala ersättning för kan det kosta allt från 100-500 kr, men om hyresvärden bedömer att det behöver göras ett låsbyte kan kostnaden bli högre. Om du har en hyresvärd som är ett kommunalt bolag kan de dock inte ta mer betalt än vad det kostar att ersätta den borttappade nyckeln/eventuellt låsbyte, (2 kap. 6 § Kommunallagen).

Här är en länk till en artikel som tar upp kostnader för borttappade nycklar från olika hyresvärdar.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh

Hampus LagerquistRådgivare