FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/04/2020

Hur mycket ljud får man göra ifrån sig när man bor i villa?

Hej

Min granne klagar på vår hund att den käler

Även om hunden er i vår trädgård

Klagar på vår musik att hon gillar inte den och att den är musiken är för högt

Hon bor inte i min gata och är inte nära granne

Men hon brukar promenera nära vårt hus och klaga

Jag mår inte bra av detta

Vad kan vi glra

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att ni bor i en villa som ni äger och att personen som klagar bor en bit bort, inte ens på samma gata. Att bo i villa innebär att man har rätt att låta lite mer än om man bor i exempelvis ett lägenhetshus. Detta av anledningen att man inte bor lika nära sina grannar. I 3:1 jordabalken (JB) slås fast att man måste visa skälig hänsyn till de som bor på grannfastigheterna. Grannar måste dock acceptera vissa vardagliga störningar. Detta innebär att det måste tålas att grannarnas hundar skäller ibland och att det spelas musik under rimliga tider på dygnet. Ni har därmed inte gjort något som strider mot lagen och personen som klagar har egentligen inget att säga till om, särskilt inte eftersom hon inte ens bor på er gata. Jag rekommenderar dig att tala om för henne att ni kan låta er hund vara ute på er tomt samt spela musik utan att för den delen bryta mot principen om att visa skälig hänsyn till grannarna nästa gång hon klagar på er.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare