FrågaARBETSRÄTTA-kassan 30/10/2017

När måste man ha arbetat för att få A-kassa?

Hej. Det är så att jag har jobbat 2015 och 2016 år. Under 2017 jobbade jag då och då för samma företag. Nu har jag fått sparken och har anmält mig till arbetsförmedling eftersom jag ska söka a-kassa. Nu undrar jag när jag ska söka ersättning från a-kassa hur kommer det att gå. Kommer jag få ersättning? Eftersom under 2017 år har jag jobbat visa månader och bara i några dagar och visa har jag inte alls jobbat. A-kassa beräknar från 12 månader. Om de kollar under senaste 12 månader så har jag inte jobbat mycket. Kan jag ändå få ersättning? Jag skulle söka a-kassa i slutet av 2016 men då hade jag fortfarande arbete och tänkte att man kan söka a-kassa bara när man är helt arbetslös. Jag visste inte att 2017 skulle se ut så. Kan dem kolla år 2015/2016? Men jag har inte studerat under 2017 eller varit sjuk så att dem ska kolla på 2016. Utan jag har jobbat men då och då och inte 17 timmar i veckan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som krävs för att man ska kunna få arbetslöshetsersättning(ersättning från A-kassa) finns i lagen om arbetslöshetsförsäkring.

I lagen finns det s k "arbetsvillkoret". Arbetsvillkoret innebär att man måste ha arbetat en viss tid inom de senaste tolv månaderna för att kunna ha rätt till arbetslöshetsersättning. (12 § lagen om arbetslöshetsförsäkring)

De kan med andra ord inte se till vad du har arbetat 2015. De kan bara se till den delen av 2016 som fortfarande inte är 12 månader tillbaka i tiden.

Vilken tid som man ska räkna de tolv månaderna från, är beroende av vilken tid som du anmält dig till arbetsförmedlingen. Man räknar de tolv månader som kom före den månad som man anmält sig till arbetsförmedlingen. (15a § lagen om arbetslöshetsförsäkring)

Det innebär att om du anmält dig till arbetsförmedlingen i oktober, så kommer man att börja från september och räkna 12 månader tillbaka i tiden, d v s perioden september 2016 till september 2017.

De ska alltså se till vissa månader 2016, men inte hela 2016.

Jag förstår att det hade varit bättre för din situation om de kunnat se till en längre tid tillbaka, men lagen säger alltså att det är den senaste 12-månadersperioden som man tittar på.

Någon möjlighet att gå runt 12-månadersregeln finns tyvärr inte.

Frågan om du kommer att få ersättning kan jag inte svara säkert på, eftersom jag inte vet hur mycket du har jobbat och när.

Om du vet hur mycket du har jobbat och när, så kan du själv räkna ut om du kommer att ha rätt till arbetslöshetsersättning enligt vad som anges på arbetsförmedlingens hemsida:

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html

Jag förstår att du kanske hoppats på ett annat svar, men tyvärr är det så här lagen ser ut idag.

Om det är något du vill att jag ska förklara, så kan du använda kommentarfunktionen nedan.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare