FrågaARBETSRÄTTRast 20/11/2018

Hur mycket rast har en lokförare rätt till?

Vad gäller för en lokförare när det kommer till raster?

Lag 1982:673 § 15 säger 5 timmar sedan rast och lag 2008:475 § 14 säger 6 timmar och sedan rast.

Fackligt avtal säger inget gällande detta ( IF Metall- Gruvindustri)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först redogöra för vad som krävs för att respektive lag ska vara tillämplig. Längst ner kommer jag skriva ett kortfattat svar på din fråga.

Är lag (2008:475) om kör- och vilotid vid internationell järnvägstrafik tillämplig?

Lag (2008:475) om kör- och vilotid vid internationell järnvägstrafik är tillämplig på arbetstagare som ingår i tågpersonal i gränsöverskridande tågtrafik, se 1 §. Lagen gäller dock inte lokal och regional passagerartrafik över gränsen mellan Sverige och ett annat land, se 3 §. Lagen gäller inte heller godstransporter som överstiger gränsen mellan Sverige och ett annat land med max 15 km, se 3 §.

Ifall lagen är tillämplig har man, precis som du säger, rätt till rast senast var 6:e timme så långt som omständigheterna medger det, se 14 §.

Är arbetstidslagen (1982:673) tillämplig?

Arbetstidslagen är tillämplig på en arbetstagare som utför arbete för en arbetsgivare, se arbetstidslagen 1 §. Alltså är lagen tillämplig på lokförare. Dock gäller inte arbetstidslagens 15 § 3 st (regeln om rätt till rast var 5:e timme) ifall lag (2008:475) om kör- och vilotid vid internationell järnvägstrafik är tillämplig, se arbetstidslagen 2 § 5 st.

Ifall arbetstidslagen är tillämplig har man rätt till rast var 5:e timme, se arbetstidslagen 15 § 3 st.

Svar: Ifall lokföraren arbetar på gränsöverskridande tågtrafik är lag (2008:475) om kör- och vilotid vid internationell järnvägstrafik tillämplig och i sådana fall är huvudregeln att lokföraren har rätt till rast var 6:e timme. Ifall lokföraren inte arbetar på gränsöverskridande tågtrafik gäller arbetstidslagen och hen har i sådana fall rätt till rast var 5:e timme.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare