FrågaARBETSRÄTTRast 25/02/2020

Hur mycket rast och paus har man rätt till under arbetstid?

Hej!

Jag har en timmes lunch rast under dagen. Vi har inga mer inlaggda raster eller pauser. Har jag rätt att ta en pause eller en rast under dagen? Utöver den 1h Lucnhrast?

Hur mina pass ser ut.

06:30 till 15:30

08:00 Till 17:00

12:00 Till 21:00

Jag får betalt för 8 timmar så jag har en timmes rast.

Undrar även också om det är tillåtet att använda mobilen på rasten/pausen.

Vad har jag för rätt att begära ifrån jobbet.

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från vad som står i lagen. Det kan vara så att det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats som reglerar rastens längd och hur ofta du ska få ha rast eller paus. Det kan alltså vara bra att se om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats, om det inte finns gäller det som jag skriver i mitt svar.

Hur mycket paus och/eller rast har du rätt till under arbetsdagen?
Regler om raster och pauser under arbetstid hittas i arbetstidslagen.

Raster
Enligt arbetstidslagen får en arbetstagare jobba max 5 timmar utan rast. Arbetar du tiderna 08-17 så har du rätt att få rast senast kl 13. Lagen säger ingenting om rasternas längd eller antal. Det brukar dock rekommenderas att rasten är mellan 30-60 minuter.

Du har alltså inte rätt till mer än 60 minuters lunchrast mitt på dagen. Är du inte nöjd med hur rasten schemaläggs kan du försöka att prata med din chef och fråga om du får dela upp din rast under dagen (exempelvis 45 minuters lunch och en 15 minuters rast vid ett annat tillfälle). Är du ansluten till facket så kan facket hjälpa dig att försöka påverka schemaläggningen av raster.

Pauser
Enligt arbetstidslagen så ska arbetsgivaren se till att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasten. Syftet med en paus är att du som arbetstagare ska kunna gå på toaletten eller dricka vatten. Längden på pauserna och antalet pauser är inte reglerat i lagen.

Är det tillåtet att använda mobilen på rasten/pausen?
Raster
Rast är ett uppehåll i arbetet som man inte för betalt för. Eftersom att du inte får betalt behöver du inte heller stå till arbetsgivarens förfogande och kan därför göra vad du vill på din rast. Du får sitta med mobilen, lämna arbetsplatsen för att gå ärenden eller luncha. Du behöver alltså inte ens stanna kvar på arbetsplatsen eller vara nåbar på mobilen under din rast. Din rast är din tid och du får använda mobilen hur mycket du vill på rasten.

Pauser
En paus är ett kortare uppehåll under arbetstid vilket innebär att du får lön under den tiden. Som jag skrev innan så ska pauser användas för att exempelvis gå på toaletten, dock finns ingen regel som säger exakt vad man får eller inte får göra under en paus. Det finns alltså ingen regel som säger att du inte får använda mobilen men jag kan tänka mig att arbetsgivaren inte uppskattar att man sitter med mobilen på arbetstid.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare